top of page
Writer's pictureAutor: Tulipunane

Kas osta uus või hooldada vana tulekustuti?

Updated: Feb 27, 2020



Iga tulekustuti omaniku elus tuleb hetk, mil avastatakse, et oleks aeg passiivse päästja olekut kontrollida. Kuigi võiks arvata, et nurgas seisva kustutiga ei saa midagi juhtuda, on targem pigem karta kui kahetseda, sest nagu hakkab ajahammas inimesele, hakkab see ka tulekustutitele. Nii võibki juhtuda, et hetkel, mil oleks vaja tuld kustutada, kostub balloonist vaid väike susin ning leeke mattev aine jääb alumiiniumist kesta sisse kinni.

Vaatan kümme aastat nurgas seisnud kuuekilogrammist pulberkustutit ja mõtlen naiivselt, et mis temaga ikka vahepeal juhtunud on? Tootjad ja tuleohutuse spetsialistid teavad aga öelda, et saab juhtuda küll – alustades surve vähenemisest kuni osade amortiseerumiseni, võimalusi on mitmeid. Siinkohal peaks kustuti omanik kinni pidama põhimõttest:

  • Tulekustutit, mis paikneb kohas, kus kõigub temperatuur, on kõrgem niiskus või esineb vibratsiooni (näiteks auto tulekustuti), tuleb kontrollida kord aastas.

  • Kustutit, mis seisab tavapärastes (sise)tingimustes, tuleb kontrollida kahe aasta tagant.

Usun endast targemaid ning toimin kustutil oleva sildi instruktsioonide järgi – on aeg viia kustuti hooldusesse. NB! Pange tähele, hooldus ja kontroll on kaks erinevat asja:

Kontroll

  • kontrollitakse rõhunäiturit või mõõdetakse rõhku;

  • kontrollitakse siltide loetavust (vajadusel uuendatakse)

  • kontrollitakse visuaalselt reguleerimisklappi ja plommi;

  • kustuti kaalutakse (C02-kustuti puhul);

  • kontrollitakse tulekustutuspulbri voolavust;

  • kontrollitakse voolikut;

  • kustuti kere ülevaatus;

  • informatsioonisildi uuendamine Hooldus (kontroll + kulumaterjal)

  • kere sisu vaatlemine

  • kustutusaine vahetamine (või pulbri sõelumine)

  • tulekustuti kere/survepadruni hermeetilisuse kontrollimine;

  • kere ja/või survepadruni survetest;

  • informatsioonisiltide uuendamine

  • tulekustuti varustamine plommi, hooldus- ja kontrollilipikuga.

  • kesta värviparandused ja vigaste ning kulunud tihendite vahetust.


Kes tegeleb hooldamisega?

Kiire guugeldamisega leian 4 teenust pakkuvat ettevõtet, millest üks asub Tartus. Vihjete toel kasvab nimekiri veelgi, kokku saan üheksa (Tallinnas) teenust pakkuvat ettevõtet. Et internetis peituv info jääb pealiskaudseks, astusin firmadega otsekontakti – ja hea, et seda tegin. Selgus, et kõik ettevõtted ei pruugi pakkuda hooldusteenust üksikule tulekustutile ja Tallinnas kohapeal, mõni neist on ka hooldusteenuse pakkumise hoopiski lõpetanud, seega tasuks enne kohaleminekut üks telefonikõne teha – nii säästad oma närve ja aega.

Kui palju hooldus maksab?

Olles vaadelnud mitmete ettevõtete kodulehekülgi ning esitanud hinnapäringuid, oskan öelda, et hooldus läheb maksma circa 30 euro ringis (kontroll 18€, + varuosad 10 €) – kus veidi vähem, kus rohkem. Lõpphind kujuneb ikkagi kustuti olukorrast ja valitud teenusepakkujast.

Kui tihti peab kustutit hooldama? Tulekustutit tuleb hooldada kui:

  • kätte on jõudnud tootja poolt määratud aeg (balloonil märgistatud)

  • kustutit on kasutatud

  • kontrollimise tulemused nõuavad seda;

Vahtkustutit ja vesikustutit tuleb hooldada 5 aasta järel, süsihappegaaskustutit ja pulberkustutit 10 aasta möödudes.

Kui kaua võtab hooldus aega?

Päris elava järjekorra alusel hooldus ei käi ja aega tasuks varuda kolmel põhjusel:

1) Hoolduspunktid asuvad kesklinnast kaugemal, autot mitte omavale isikule lausa ebameeldivalt kaugel.

2) Enamus hoolduspunkte on avatud E-R 9-17.00

3) Enamikel ettevõtetel on ootejärjekorrad – nädal kuni kaks! (Selle kohta saad täpsemat infot helistades). Minu koostatud nimekirjast pakkus kiiret tööd (ühel päeval viid, teisel päeval saad kätte) vaid üks ettevõte.

Hooldada või mitte?

Juba hinnapäringuid tehes sain ühelt teenusepakkujalt lakoonilise vastuse “see läheb maksma sama palju, kui uue ost - 30€.” Kuna pean ennast keskkonasäästlikuks inimeseks, leidsin, et minule sobib siiski hooldus. Samas jäi kummitama küsimus, kas tõesti saab selle raha eest võrdväärse, uhiuue 6 kg ja samaväärse võimsuse/kvaliteediga kustuti?

Tuleb välja, et saabki. Eksperimendi käigus selgus, et uus kustuti oleks maksma läinud 25-48 eurot. Kui arvestada, et hoolduses tehtava survetesti ajal võib kustuti baloon katki minna, ning sellisel juhul tuleks maksta nii hoolduse kui uhiuue kustuti eest, võib hooldus kalliks minna. Eelarve tõuseb 55 euroni. Seega, uue kustuti ostmine võib olla odavam (ja ajasäästlikum) variant.

Mida jälgida uue kustuti ostmisel?

Esimese asjana viska pilk võimsusnäitajatele - kas kustuti võimsus on võrdväärne ning mida sellega kusutata saab. Need on tähistatud numbritega nagu 21A 144B C, kus: A- Näitab võimet kustutada tahkeid aineid

B- Näitab võimet kustutada põlevvedelikke

C- Näitab võimet kustutada põlevgaase

Samuti peaks jälgima, et kustuti oleks kvaliteetne ja soovituslikult toodetud Euroopas, Euroopa standardite järgi. Ei ole just tore, kui tulekahju hetkel otsustab made-in-china splint ära murduda või selgub, et balloonis pole piisavalt rõhku - ehk ühesõnaga, kustuti ei tööta. Ole terava silmaga ja tee teadlik valik!

Mida hakata peale vana kustutiga?

Too vana tulekustuti taaskasutusse ja saad uue 10% protsenti soodsamalt.

Comments


bottom of page